Blog Layout

Het verschil tussen een Register Makelaar en een Kandidaat Makelaar

Aruna • 29 november 2021

In de maaklaardijbranche zijn er drie verschillende functies: de register makelaar, de assistent-makelaar en de kandidaat-makelaar. Als je met een makelaar praat dan heb je meestal niet te maken met de register makelaar, maar met een assistent- of kandidaat-makelaar. Wat het verschil tussen een register makelaar en een kandidaat makelaar precies is, ontdek je in dit artikel.

De Register Makelaar Taxateur

De Register Makelaar is een makelaar die geregistreerd staat in het ARMTNIVO, KRMTNIVO, VastgoedCert of het NRVT. De volledige titel is Register Makelaar Taxateur. De register makelaar moet aan bepaalde eisen voldoen om opgenomen te worden in één van de registers. Met een register makelaar haal je een geregistreerde makelaar in huis die ook in staat is om taxaties uit te voeren. Je kunt ervan uit gaan dat een register makelaar betrouwbaar is en beschikt over de juiste vakkennis.


Het grote verschil tussen de register makelaar en de assistent- of kandidaat makelaar is de aanwezigheid van certificeringen bij de register makelaar. een register makelaar kan door deze certificering namelijk ook optreden als taxateur. Voor het bepalen van de juiste waarde van de woning is er een taxateur nodig. De taxateur kan een reële vraagprijs vaststellen en kijkt hierbij onder andere naar de bouwkundige staat en ligging van de woning. Op basis van de gegevens van de taxateur kan er een hypotheek aangevraagd worden en maak je snel inzichtelijk welke verzekeringen er afgesloten moeten worden.

 

De Assistent-Makelaar Wonen (A-RMT)

De Assistent-Makelaar Wonen ondersteund de klant in opdracht van de register makelaar. Deeldiensten zoals bijvoorbeeld het informeren en adviseren over verkoopstrategieën en de bezichtiging worden door de A-RMT gedaan. De A-RMT voert werkzaamheden zelfstandig uit, maar altijd in overleg met de register makelaar omdat de register makelaar voor de meeste werkzaamheden eindverantwoordelijk is.


De A-RMT bewaakt ook juridische, fiscale en bouwkundige documenten tijdens de aan- en verkoop van woningen. In feite is de A-RMT dus de assistent van de register makelaar die niet alleen het fysieke werk, maar ook papierwerk overneemt. De A-RMT ondersteunt bij de aan- en verkoop van woningen, de huur en verhuur van woningen en het uitvoeren van promotionele activiteiten. Tot slot helpt de assistent bij ondersteunende werkzaamheden tijdens taxaties. De A-RMT verzamelt en beheerd bijvoorbeeld het relatiebestand en andere administratie rondom de verkoop of verhuur van een woning.


Je kunt niet zomaar A-RMT worden. De Assistent-Makelaar is onafhankelijk getoetst op zijn of haar capaciteiten en kennis. Hier komen twee theorietoetsen en een praktijktoets bij kijken. Na het succesvol afronden van deze toetsen heeft de A-RMT'er genoeg kennis om de functie van Assisten-Makelaar Wonen goed uit te oefenen.


De Kandidaat-Makelaar Wonen (K-RMT)

De Kandidaat-Makelaar Wonen (K-RMT) ondersteunt, net als de assistent makelaar, klanten in opdracht van de register makelaar. Naast de werkzaamheden die de assistent makelaar uitvoert, mag een K-RMT'er extra werkzaamheden uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan waardebepaling, onderhandelingen en afhandeling na de onderhandelingen. De K-RMT'er mag deze werkzaamheden uitvoeren bij de aan- en verkoop van woningen.


Het grote verschil tussen K-RMT'er en een register makelaar, is dat de K-RMT'er nog niet getoetst is op praktische vaardigheden tijdens een taxatie. Een K-RMT'er mag in principe alles wat de register makelaar doet, behalve de volledige taxatie van een woning. Alle Kandidaat Makelaars zijn in bezit van een diploma Basistheorie Vastgoeddeskundige. Deze opleiding wordt afgerond met vijf theorietoetsen. Hiernaast is het van belang om een diploma Specialisatie Makelaar Wonen of een andere specialisatie in de maaklaardij te hebben. Bij beide diploma's mag iemand zich Kandidaat-Makelaar Wonen noemen.


Zo zit het dus met het verschil tussen een register makelaar en een Kandidaat Makelaar. Benieuwd naar andere onderwerpen die nu actueel zijn in de makelaarswereld?
Lees snel verder in ons blog! Ben je op zoek naar een makelaar voor jouw makelaarskantoor? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken!  

door Aruna 13 december 2021
Beleggers en vastgoedinvesteerders vinden er de beste panden voor de laagste prijs: de stille vastgoedmarkt. Stille verkoop is in de concurrerende vastgoedmarkt niet alleen interessant meer voor mensen die ervaring hebben op de vastgoedmarkt. Particulieren wagen zich ook steeds vaker op de stille vastgoedmarkt. Waarom dat zo is en wat de voordelen en nadelen van stille verkoop zijn, ontdek je in dit artikel.
door Aruna 1 november 2021
De voordelen van het inhuren van een expats makelaar Bij de verkoop en verhuur van woningen aan expats is het belangrijk om iemand de regie te geven over het hele verhuizingsproces, zodat alles vlekkeloos verloopt. Je krijgt namelijk niet alleen te maken met expats maar ook met hun werkgevers. Een expat makelaar is niet alleen gespecialiseerd in het verhuren en verkopen van woningen. De makelaar heeft ook ervaring met verschillende culturen en bedrijven waardoor het verhuren door een goede communicatie beter verloopt. Een goede expat makelaar neemt het werk bij verhuur aan expats uit handen op een professionele en efficiënte manier. Bij het verhuren of verkopen aan een expat zijn er vragen die goed beantwoord moeten worden. Is de expat bijvoorbeeld op zoek naar een gemeubileerde woning, dan moet dit in het verhuurcontract opgenomen worden. De expat makelaar is van begin tot eind verantwoordelijk voor een goed verloop van elk verhuur- of verkoopproces. Zo is de makelaar verantwoordelijk voor een goede presentatie van de woning, het opstellen van een juridisch correct contract, het vaststellen van het borgbedrag en het verstrekken van informatie over verzekeringen. Tot slot zorgt de expat makelaar, indien nodig, voor het doorgeven van tijdelijke verhuur aan de VvE, hypotheekverstrekker en belastingdienst. De voordelen van de verhuur van een woning aan expats Het verhuren van een woning aan expats heeft ook voordelen. Zowel op sociaal en economisch gebied. Expats zijn mensen die voor een bepaalde periode in Nederland verblijven voor hun werk. In de meeste gevallen vind je expats in de Randstad, omdat internationale bedrijven zich hier hebben gevestigd. Expats hebben een stabiel en hoog inkomen waardoor zij de huur doorgaans op tijd en zonder problemen betalen. Hiernaast heb je te maken met tijdelijke verhuur waardoor fiscale voordelen van toepassing zijn. Expats zijn hiernaast meestal rustige huurders die weinig thuis zijn. Om deze reden hebben de meeste expats ook geen huisdieren, omdat de zorg van een huisdier tijdens het bouwen van een carrière teveel tijd in beslag neemt. Tot slot wordt de verhuizing van een expat doorgaans gefinancierd door de werkgever, waardoor de financiering snel geregeld kan worden.
door Aruna 24 oktober 2021
Prinsjesdag zorgt voor verandering op de woonmarkt in 2022 Tijdens Prinsjesdag zijn de financiële plannen voor onder andere de woonmarkt in 2022 gepresenteerd. Deze plannen hebben gevolgen voor zowel kopers, verkopers en huizenbezitters. Sommige veranderingen merk je nu al in de portemonnee. Denk bijvoorbeeld aan de stijging van de energie- en gasprijs. In dit artikel vertellen wij meer over hoe de plannen die tijdens Prinsjesdag zijn gepresenteerd effect hebben op de woonmarkt in 2022.
Share by: